Laboratori didattici
Le competenze trasversali o soft skills integrano il percorso di studi e consentono a studentesse e studenti di acquisire un primo bagaglio di abilità che non afferiscono a un ambito professionale specifico ma rientrano nel novero delle competenze interpersonali e comunicative generali.
L’Università degli Studi di Milano propone un catalogo di attività formative con l’obiettivo di integrare il normale percorso di studio con insegnamenti di carattere trasversale.
Studentesse e studenti dell’Università degli Studi di Milano possono frequentare gli insegnamenti trasversali e ricomprenderli tra i crediti a libera scelta o nelle ulteriori attività formative, sentito il Collegio Didattico di riferimento.
Alcune delle attività formative in catalogo richiedono il possesso di prerequisiti, indicati nelle schede di ogni insegnamento.
Come iscriversi
Gli insegnamenti per l'acquisizione di competenze trasversali vanno inseriti nel proprio piano di studio, sono a frequenza obbligatoria, secondo le indicazioni riportate nella scheda descrittiva del singolo insegnamento, e hanno un numero definito di posti.
In allegato, le attività approvate dal Collegio didattico di REL.
Scientific direction: prof.ssa Francesca Villata
Language: English
Duration: 20 hours
Enrolment: self-paced, unlimited subscription
Description: This course addresses the relevant legal framework for resolving conflicts of law and jurisdiction issues arising from crowdfunding cross-border transactions, as crowdfunding represents an alternative financing opportunity of growing importance within the European and Italian market. Notably, the number of cross-border transactions delivered through crowdfunding platforms are expected to drastically increase in the near future among EU market players, due to the most recent EU legislative initiatives. Hence, to boost the cross-border provision of crowdfunding services among the EU market players, the EU institutions adopted Regulation (EU) 2020/1503, which Italy implemented through Legislative Decree 10 March 2023 No 30, in force from 8 April 2023.
The course aims to equip students with the necessary skills to address the main challenges posed by crowdfunding cross-border transactions. For this purpose, it will address the relevant legal framework regarding crowdfunding and crowdinvesting transactions, with a focus on the European and Italian legal framework. Moreover, it will provide students with a basic knowledge of the tools needed to assess the contents of the main types of contracts used in international trades, as well as the most frequent consequences arising out of international contracts, which are also relevant for crowdfunding transactions. On the basis of the knowledge acquired, students will be finally able to successfully address the new challenges posed by crowdfunding cross-border transactions.
The course consists of 5 Modules:
1. Presentation of the course
2. An introduction to crowdfunding and crowdinvesting
3. Jurisdiction in crowdfunding transactions
4. Applicable law in crowdfunding transactions
5. Agreements on jurisdiction and applicable law in crowdfunding transactions
Learning objectives:
This course will equip students with the necessary skills to face the main challenges posed by cross-border crowdfunding transactions, an alternative source of financing of growing importance in the European and Italian market. To this end, they will learn to use the correct terminology of international contract law and become familiar with the legal institutions of private international law relevant to crowdfunding transactions.
Thanks to the engaging activities proposed, they will learn how to solve legal issues related to crowdfunding transactions in practice by applying the rules and regulations studied during the course. In other words, students will not only know the content of the rules applicable to each case, but will also be able to identify such rules in a real case scenario, as they will learn to navigate through the stratified system of legal texts adopted at national and supranational level with regard to international contracts. Lectures will focus on the practical aspects of the subject. With these legal skills, students will be able to work in international contexts, in particular for companies operating on an international scale.
Maggio – Giugno 2025
Docenti: avv. Veronica Dini | avvocato ambientale, Presidente di Systasis;
prof. Lucia Musselli | Professore di diritto amministrativo, Unimi.
N. ore: 20
Numero massimo iscritti: 30. Possono accedere al laboratorio gli studenti iscritti alla laurea triennale di SPO e magistrale di REL, GOV e COM. Per le iscrizioni scrivere a lucia.musselli@unimi.it
N. crediti: 3 per “ulteriori attività formative” (art. 10 co. 5 lett. d. DM 270/2004).
Modalità di riconoscimento dei crediti: prova finale che per la modalità con cui si svolge prevede la necessità della frequenza di almeno 80% delle lezioni. Solo per gli studenti Erasmus è ammessa la possibilità di seguire a distanza.
Obiettivi formativi: Il laboratorio intende fornire agli studenti nuove competenze in materia di gestione e risoluzione dei conflitti ambientali, che sono in forte aumento nel nostro Paese e sono caratterizzati da un elevato grado di complessità sia perché involvono questioni (e competenze) tecniche oltre che giuridiche, sia perché hanno spesso implicazioni sociali e culturali.
La capacità di gestire tali complessità è oggi fondamentale sia nel settore privato che nell’ambito della p.a., dove assume un ruolo decisivo nell’amministrazione dei beni comuni, nella pianificazione del territorio, nella tutela dell’ambiente e della salute pubblica, ma anche nei rapporti con la comunità di riferimento.
Il Laboratorio si si propone dunque di
- guidare gli studenti nel mondo dei conflitti ambientali, per sviscerarne caratteristiche e peculiarità;
- offrire loro strumenti operativi e strategie di gestione, creativa, di tali conflitti, con particolare attenzione alle procedure di mediazione, attraverso il racconto e l’analisi di casi pratici e delle migliori esperienze esistenti, in Italia e in Europa.
Organizzazione della didattica: Il laboratorio si svolgerà attraverso lezioni tenute dalle docenti e da esperti del settore nel corso del terzo trimestre. Verranno inoltre organizzate simulazioni di procedure di mediazione applicate a conflitti ambientali.
Sede: aula multimediale dipartimento Dihpls
9 maggio 2025 ore 14.30 – 16.00 “I conflitti ambientali: caratteristiche, casistica, problematiche peculiari, opportunità” (Avv. Veronica Dini)
15 maggio 2025 h. 12,30-14 Partecipazione e decisione pubblica (prof.ssa Lucia Musselli)
16 maggio 2025 ore 14.30 – 16.00 “la prevenzione e la gestione dei conflitti ambientali; dagli strumenti processuali a quelli collaborativi” (Avv. Veronica Dini)
22 maggio 2025 h. 12,30-14 Partecipazione ed ambiente (Prof.ssa Lucia Musselli)
29 maggio 2025, ore 14.30 – 16.00- “la mediazione dei conflitti ambientali: casistica” (avv. Veronica Dini)
29 maggio 2025 h. 12,30-16 Partecipazione ambiente e territori (prof. Lucia Musselli)
30 maggio 2025 ore 14.30 – 16.00 la mediazione penale (Avv. Veronica Dini)
5 giugno 2025, ore 12.30 – 14.00 Il dibattito pubblico
13 giugno 2025, ore 14.30 – 16.00 esperienze di mediazione penale internazionale (avv. Veronica Dini)
13 giugno 2025, ore 16 – 18.00 Esposizione dei lavori finali
Scientific Supervisor: Prof. Alessandro Colombo
Instructors: Dr. Martino Tognocchi and Dr. Edoardo Landoni
N. hours: 20 (10 meetings)
Max. no. participants: 30
Eligible participants: students from GOV, IPLE, REL and SIE
N. ECTS: for GOV, IPLE and SIE students, 3 ECTS as “further training activities” (“ulteriori attività formative”); for REL students, 3 ECTS as “elective courses” (“crediti a scelta libera”)
Final evaluation: attendance (at least 75%) and project activity or academic essay (“passed or fail”)
Learning objectives: The overall objective of the course is to introduce students to research in International Relations, by focusing on different approaches. Throughout the course, students will familiarize with some of the key concepts in International Relations and with the main components of an effective research design; next, they will be presented with an overview of the most widely used qualitative and quantitative methods in International Relations and they will examine how these methods have been applied to fundamental research questions in the literature; finally, they will have the opportunity to put these concepts and methods into practice by undertaking the challenge of developing an original research proposal that reflects the structure of an academic research project. No previous knowledge of qualitative techniques and statistical analysis is required.
Expected results: Students are expected to possess the fundamental toolkit to theoretically and critically engage with concepts and ideas in the discipline of International Relations, and to possess the proper knowledge to independently conduct empirical research. The laboratory aims at providing students with basic tools to formulate a research question and develop the research design for their final dissertation.
Content of the course: The course is divided into three parts. The first part deals with some of the key IR concepts to problematize the intellectual building blocks upon which the discipline is constructed and represented. To do so, concepts ‘anarchy’, ‘enmity’, and ‘society’ are analysed with a critical and genealogical approach to emphasize the contextual and historical situatedness of such concepts. Specific readings (available beforehand online) are required as preparatory materials before each class. The second part introduces the core components of an effective research design in IR and presents the major research methods and related techniques used in the field. Finally, the third part engages students in a hands-on experience, guiding them through the process of formulating and structuring an IR research proposal.
Evaluation criteria: Students can either write an academic essay (3.000 words max) on a topic discussed and agreed in advance with the instructors or a research proposal (3.000 words max). This option involves crafting a structured proposal that mirrors the key components of an academic research study. Students will define a research puzzle, articulate precise research questions and hypotheses, conduct a brief literature review, outline their methodological approach and data collection plan, and provide an estimated timeline. This exercise enables students to select the most appropriate methods from those covered in the course based on their specific research question, gaining practical experience in developing a well-founded research design. In both cases, the final assignments must be submitted to the instructors by July 1st 2025.
Registration: To register for the course, students are required to fill in this form before April 22, 2025. For further information, please contact the instructors via email (martino.tognocchi@unimi.it; edoardo.landoni@unimi.it).
Full details and schedule in the flyer -->
Scientific Coordinator: Prof. Lidia Sandrini
Instructor: Prof. Mariangela Bizzarri
N. hours: 20 (5 meeting of about 4 hours each)
Where: Via Conservatorio 7, Milano
Maximum number of participants: 25
N. credits: 3: SIE and IPLE for “others formative activities” (art. 10 co. 5 lett. d. DM 270/2004); REL under “elective credits” (art. 10 co. 5 lett. a. DM 270/2004).
How credits will be recognized: participation to the lessons is compulsory, with a minimum requirement of 80%.
Scientific Coordinator: Chiara Ragni
Implemented by: LINK 2007
Timing: February2025 –May2025
Duration: 5 weeks
Language: English
Total hours: 20 hours
Professors: Roberto Ridolfi (PresidentLINK 2007), Alessandro De Luca (Director CISP), Maura Viezzoli
(PresidentCISP), MehretTewolde(Vice PresidentLE RÉSEAU), Martina Stelzig(International ProgrammeCoordinator SOLETERRE), Italo Rizzi (Strategic Director LVIA), Claudio Ceravolo (PresidentCOOPI).
Al servizio dell'impresa nella complessità delle relazioni internazionali E.C.C.O.
Obiettivi formativi: L’obiettivo di E.C.C.O. è soprattutto quello di offrire agli studenti un approfondimento di base ad ampio spettro sulla professione dell’Export Control Manager. Il Laboratorio mira inoltre a fornire le informazioni di base sul ruolo, sul funzionamento e sulla struttura dell’Internal export compliance program nelle imprese. La figura presuppone la padronanza di un insieme complesso di norme del diritto dell’Unione europea, standard e di procedure in materia doganale e fiscale alle quali si aggiungono le specifiche competenze nel campo del diritto e delle relazioni internazionali con particolare riferimento alle contromisure d carattere commerciale e al tema attuale della sicurezza nazionale (prevenzione, gestione ed controllo dei rischi relativi a violazioni di misure restrittive ed embarghi finalizzati alla sicurezza nazionale e internazionale). In questo senso E.C.C.O fa da pendant al Laboratorio per operatore doganale europeo già attivato per gli studenti di SIE e REL e rappresenta un completamento importante dell’offerta didattica focalizzata sugli sbocchi professionali.
Responsabile: Prof. Angela Lupone
Docenti: Marco Zinzani (Avvocato, Studio Padovan Milano)
Date: dal 7 gennaio 2025
Smuggling of Migrants and Trafficking in Human Beings: Memories, Rights and Forms of Resistance towards and across the Mediterranean
(13 February-28 March 2025)
Scientific Coordinator: Prof. Monica Massari
Lecturer: Prof Monica Massari
Language: English
Number of hours: 20
Number of credits: 3 credits for "additional educational activities" (art. 10 co. 5 lett. d. DM 270/2004)
Credits recognition: Participation in at least 80% of the lectures/activities foreseen and final paper will grant 3 credits.
Access: Migration Studies and New Societies-MSNS, REL.
Scientific coordinators: Elisa Ada Giunchi, Cristiana Fiamingo
Lecturers: C. Fiamingo, C. Pagano, E. Giunchi, M. Primavera, D. Brigadoi Cologna, A.
Vitale, C. Filippini, M. Pretelli, M. Sioli
Language: English
Number of hours: 20
Number of credits: 3 credits for "additional educational activities" (art. 10 co. 5 lett. d. DM
270/2004)
Access: Migration Studies and New Societies, REL, IPLE
Registration: interested parties should register (specifying their degree) by December
15, 2024 by writing to: elisa.giunchi@unimi.it; only the first 20 candidates will be accepted (beyond the 10 reserved places granted to students of the MA in Migrations Studies and New Societies).
Credit recognition: Participation in at least 80 percent of the lectures and oral
examination comparing at least two case studies (detailed directions will follow during the
workshop) will grant 3 credits.
Educational Objectives: To provide students with the awareness of the historical and
socio-political roots and evolution of infra- and inter-continental migration phenomena that
have affected and affect today’s Asia, Africa, North America and Central and South America.
Teaching organization: the workshop includes a series of meetings with experts who will explore mostly from historical perspectives the causes, evolution and characteristics of migrations.
Responsabile scientifico: prof. Davide Diverio
Docenti: dott.ssa Deborah De Luca e dott.ssa Laura Albi
N. ore: 20 (10 lezioni di 90 minuti, equivalenti a 2 ore ciascuna)
Numero massimo iscritti: 30
N. crediti: Per gli studenti iscritti a REL: 3 crediti nell’ambito dei 9 crediti “a scelta libera”. Per gli studenti iscritti a SIE 3 per “ulteriori attività formative” (art. 10 co. 5 lett. d. DM 270/2004).
Modalità di riconoscimento dei crediti: presentazione di un elaborato finale (mini-progetto di ricerca) e risposta a domande orali mirate durante la presentazione stessa (da realizzarsi durante le ultime due lezioni), previo accertamento della presenza obbligatoria (almeno 80% delle lezioni).
Accesso: possono accedere al laboratorio gli studenti iscritti al Corso di laurea magistrale in Relazioni internazionali (REL) e al Corso di laurea in Scienze internazionali e istituzioni europee (SIE)
Obiettivi formativi: comunicare agli studenti in modo chiaro ed esaustivo una conoscenza approfondita dei principi, le tecniche e gli strumenti legati all’euro-progettazione e, attraverso esercitazioni pratiche in classe, fornire loro le competenze necessarie per lavorare nel mondo della euro-progettazione.
Organizzazione della didattica: il corso si articola in otto incontri + due incontri di presentazione degli elaborati finali, curati da due professioniste della materia, che affronteranno il tema della euro-progettazione partendo da una breve panoramica dell’attuale nuova programmazione comunitaria, lo strumento del Next Generation EU e focalizzandosi poi sui principali fondi comunitari a disposizione, analizzando i relativi documenti ed introducendo le diverse tecniche da adottare per la presentazione di una proposta di progetto di successo, la gestione ottimale, rendicontazione puntale e valutazione attenta di un progetto comunitario. Più nel dettaglio, la prima parte del corso (due lezioni) è tesa ad offrire una visione globale degli strumenti comunitari a disposizione, soprattutto i fondi diretti, su cui verterà maggiormente il laboratorio, con un breve accenno ai fondi indiretti (i.e. PON e JPI). Si prenderanno in esame un limitato numero di bandi comunitari e le relative logiche e strutture. Nella seconda parte del corso (due lezioni) si spiegherà come leggere i diversi bandi per preparare al meglio una proposta progettuale.
La terza parte (due lezioni), invece, si concentrerà sulla rendicontazione e la valutazione di un progetto comunitario, evidenziando le principali modalità di finanziamento in uso e il relativo funzionamento fornendo anche esempi pratici per un’ottimale organizzazione del lavoro. La quarta parte del corso (due lezioni) tratterà la gestione di un progetto comunitario e le sue diverse fasi, evidenziando gli elementi di forza e le criticità del ciclo di vita del progetto, l’importanza di un partenariato di successo ed offrendo alcuni strumenti pratici di lavoro.
Nella quinta ed ultima parte del corso (due lezioni) gli studenti presenteranno una breve proposta progettuale elaborata singolarmente o in gruppi di lavoro.
La metodologia didattica adottata è altamente pratica ed interattiva. Al fine di elaborare e consolidare le conoscenze e le capacità acquisite nel corso, si prevedono sessioni di domande e risposte con le docenti, e numerosi confronti tra studenti durante l’intera durata del corso. Al termine di ogni lezione, gli studenti riceveranno per e-mail le relative slide predisposte dalla docente che resterà a disposizione per ulteriori approfondimenti.
Programma delle lezioni: ogni giovedì ore 08:30-10:30 a partire dal giorno 10 ottobre e sino al 12 dicembre 2024. Le lezioni si terranno in presenza presso l’aula seminari in Via Livorno.
Iscrizione: Gli studenti interessati dovranno presentare la loro candidatura inviando via mail alle dott.sse Deborah De Luca (deborah.deluca@unimi.it) e Laura Albi (laura.albi@unimi.it) un breve cv accompagnato dall’indicazione delle ragioni di interesse per questo laboratorio, entro lunedì 7 ottobre 2024.
‘Il Tempo delle Donne’ è un’iniziativa organizzata in collaborazione con il Corriere della Sera dedicata alla parità di genere e che, per questa edizione, avrà un focus specifico sul tema del lavoro come opportunità di equità, e che si terrà nei giorni 12, 13, 14, 15 settembre 2024. L’attività formativa, che è stata approvata dal Collegio Didattico proponente di Giurisprudenza, nella seduta del 24 luglio 2024, è inclusa nel Progetto di Ateneo Competenze Trasversali, in quanto di fondamentale importanza per la formazione di tutti gli studenti dell’Ateneo. Il Collegio Didattico di REL ha approvato il riconoscimento di 3 CFU per gli studenti che frequenteranno almeno 24 ore tra le attività proposte nell’ambito del Tempo delle Donne; le istruzioni per gli studenti per partecipare agli eventi e acquisire i crediti sono riportati nella scheda insegnamento (in particolare nel campo "Programma"), insieme al dettaglio delle attività.
October 2024 – December 2024
Scientific Supervisor: Prof. Enzo Colombo
Instructors: Dr. Camille Allard
N. hours: 20 (10 meetings)
N. maximum participants: 20
Eligible participants: students from REL, GPS, PPPA and GLO
N. ECTS: 3 ECTS as “further training activities” (“ulteriori attività formative”)
Final evaluation: attendance (at least 75%) and class presentation.
How to register: Interested students must send an email to camille.allard@unimi.it, by September 15, 2024.
Learning objectives: The Covid-19 outbreak has shone a light on the importance of ‘care work’, in maintaining the functioning of our society, and the essential role of those performing this work. ‘Care’ has also been at the forefront of social movements, such as the women’s strikes in 2018 and 2019. ‘Care’ is also now increasingly part of ecological and social justice movements agendas, calling for a better and fairer world, and better care towards the environment. In many different aspects, ‘care’ seems to be at the heart of the concerns of the new generations. Simultaneously, however, more and more organizations such as business companies call themselves ‘caring’, and more marketing strategies exploit the idea of ‘self-care’ to sell their products. In this laboratory, we will review the origins and evolutions of the concept of ‘care’, looking at its ambivalent position in feminist debates, and we will analyze its political and social importance nowadays.
Scientific Supervisor: Prof. Simone Dossi
Instructor: Prof. Emilian Kavalski, Jagiellonian University in Krakow
No. hours: 20 (10 meetings)
No. maximum participants: 30
Eligible participants: students from GOV, IPLE, REL and SIE
No. ECTS: for GOV, IPLE and SIE students, 3 ECTS as “further training activities” (“ulteriori attività formative”); for REL students, 3 ECTS as “elective courses” (“crediti a scelta libera”)
Final evaluation: attendance (at least 75%) and final presentation (“passed or fail”)
Learning objectives
This workshop introduces students to the study of regional integration beyond the West from an International Relations theory perspective. It offers a theoretically informed examination of the supranational processes that characterise the development of regional communities beyond the West, with a focus on Asia. These range from the governance of polities and economies to the management of strategic infrastructure to the conduct of commercial and diplomatic business around the world. The module focuses on the institutional development and external impact of regional organisations, such as the Association of South East Asian Nations, the Shanghai Cooperation Organisation, the BRICS and examines how they interact to shape the character of contemporary world politics. Questions of regional integration, comparative regionalism and interregionalism will feature strongly in the module.
Une femme seule contre le tyran. Résistance civile et rôle de la femme dans les réécritures contemporaines du mythe d’Antigone
Periodo: avril 2026 – juin 2026
Docente responsabile: Prof. Alberto Bramati
N. ore: 20 (10 incontri)
N. massimo partecipanti: 20
Prerequisiti linguistici: conoscenza avanzata della lingua francese (livello B2/C1)
Tipologia studenti: studenti iscritti al corso di laurea di REL
N. ECTS: 3 ECTS come “ulteriori attività formative”
Valutazione finale: ai partecipanti è richiesta la presenza in aula per almeno l’80% degli incontri e una presentazione finale in lingua francese. La partecipazione al laboratorio sarà valutata con un giudizio (positivo/negativo).
Come registrarsi: gli studenti interessati devono inviare una mail, con un’attestazione del proprio livello linguistico, all’indirizzo alberto.bramati@unimi.it, entro il 31 dicembre 2025. Solo i primi 20 studenti in possesso dei prerequisiti linguistici richiesti saranno ammessi al laboratorio.
Obiettivi:.
«A un solo testo letterario è stato concesso di esprimere tutte le costanti del conflitto presente nella condizione umana. Queste costanti sono cinque: l’opposizione uomo-donna; vecchiaia-giovinezza; società-individuo; vivi-morti; uomini-divinità» (Steiner 1990: 260). Il testo a cui si riferisce George Steiner è l’Antigone di Sofocle, messa in scena per la prima volta ad Atene nel 442 a.C. Da allora, il mito di Antigone ha attraversato la cultura occidentale, esemplificando in diversi modi, a seconda dell’epoca e degli autori, l’opposizione dell’individuo alla coercizione del potere: legge del sangue contro legge dello Stato, legge divina contro legge umana, legge non scritta contro legge scritta, rivolta di una donna contro il potere maschile, rivolta dei figli contro i padri.
A partire dall’analisi del testo di Sofocle e della versione di Jean Anouilh, messa in scena a Parigi nel 1944 sotto l’occupazione tedesca, il laboratorio si propone di studiare alcune riscritture contemporanee del mito, in cui la figura di Antigone diventa emblema del rifiuto di norme sociali giudicate inaccettabili.
Struttura del corso: Il laboratorio, interamente in francese, si terrà nel III trimestre dell’a.a. 2025/26 (aprile-giugno 2026). Il calendario degli incontri sarà reso disponibile entro la fine dell’anno in corso.
La bibliografia e tutte le informazioni pratiche saranno rese note nel sito del laboratorio sulla piattaforma MyAriel.
Scientific direction: prof.ssa Francesca Villata
Language: English
Duration: 20 hours
Enrolment: self-paced, unlimited subscription
Description: This course addresses the relevant legal framework for resolving conflicts of law and jurisdiction issues arising from crowdfunding cross-border transactions, as crowdfunding represents an alternative financing opportunity of growing importance within the European and Italian market. Notably, the number of cross-border transactions delivered through crowdfunding platforms are expected to drastically increase in the near future among EU market players, due to the most recent EU legislative initiatives. Hence, to boost the cross-border provision of crowdfunding services among the EU market players, the EU institutions adopted Regulation (EU) 2020/1503, which Italy implemented through Legislative Decree 10 March 2023 No 30, in force from 8 April 2023.
The course aims to equip students with the necessary skills to address the main challenges posed by crowdfunding cross-border transactions. For this purpose, it will address the relevant legal framework regarding crowdfunding and crowdinvesting transactions, with a focus on the European and Italian legal framework. Moreover, it will provide students with a basic knowledge of the tools needed to assess the contents of the main types of contracts used in international trades, as well as the most frequent consequences arising out of international contracts, which are also relevant for crowdfunding transactions. On the basis of the knowledge acquired, students will be finally able to successfully address the new challenges posed by crowdfunding cross-border transactions.
The course consists of 5 Modules:
1. Presentation of the course
2. An introduction to crowdfunding and crowdinvesting
3. Jurisdiction in crowdfunding transactions
4. Applicable law in crowdfunding transactions
5. Agreements on jurisdiction and applicable law in crowdfunding transactions
Learning objectives:
This course will equip students with the necessary skills to face the main challenges posed by cross-border crowdfunding transactions, an alternative source of financing of growing importance in the European and Italian market. To this end, they will learn to use the correct terminology of international contract law and become familiar with the legal institutions of private international law relevant to crowdfunding transactions.
Thanks to the engaging activities proposed, they will learn how to solve legal issues related to crowdfunding transactions in practice by applying the rules and regulations studied during the course. In other words, students will not only know the content of the rules applicable to each case, but will also be able to identify such rules in a real case scenario, as they will learn to navigate through the stratified system of legal texts adopted at national and supranational level with regard to international contracts. Lectures will focus on the practical aspects of the subject. With these legal skills, students will be able to work in international contexts, in particular for companies operating on an international scale.
26 September 2025 – November 2025
Instructors: Dr. Camille Allard
Scientific Supervisor: Prof. Enzo Colombo
N. hours: 20 (10 meetings)
N. maximum participants: 20
Eligible participants: students from REL
N. ECTS: 3 ECTS as “further training activities” (“ulteriori attività formative”)
Final evaluation: attendance (at least 75%) and class presentation.
How to register: Interested students must send an email to camille.allard@unimi.it, by September 19th, 2025.
Learning objectives: The Covid-19 outbreak has shone a light on the importance of 'care work', in maintaining the functioning of our society, and the essential role of those performing this work. 'Care' has also been at the forefront of social movements, such as the women's strikes in 2018 and 2019. 'Care' is also now increasingly part of ecological and social justice movements agendas, calling for a better and fairer world, and better care towards the environment. In many different aspects, 'care' seems to be at the heart of the concerns of the new generations. Simultaneously, however, more and more organizations such as business companies call themselves 'caring', and more marketing strategies exploit the idea of 'self-care' to sell their products. In this laboratory, we will review the origins and evolutions of the concept of 'care', looking at its ambivalent position in feminist debates, and we will analyse its political and social importance nowadays.
Expected learning outcomes: By the end of the laboratory, from a theoretical point of view, students should be able to differentiate between various sociological and philosophical perspectives to comprehend the evolution of the concept of 'care' in today's society and its role in feminist movements. From an analytical perspective, students should also be able to use the concept of 'care' in an empirically grounded way. They should be able to critically mobilize perspectives on 'care' to analyse different aspects of contemporary social and political action.
Tecniche e strumenti di euro-progettazione
Responsabile scientifico: prof. Davide Diverio
Docenti: dott.ssa Deborah De Luca e dott.ssa Laura Albi
N. ore: 20
Seguono dettagli
Scientific direction: prof.ssa Francesca Villata
Language: English
Duration: 20 hours
Enrolment: self-paced, unlimited subscription
Description: This course addresses the relevant legal framework for resolving conflicts of law and jurisdiction issues arising from crowdfunding cross-border transactions, as crowdfunding represents an alternative financing opportunity of growing importance within the European and Italian market. Notably, the number of cross-border transactions delivered through crowdfunding platforms are expected to drastically increase in the near future among EU market players, due to the most recent EU legislative initiatives. Hence, to boost the cross-border provision of crowdfunding services among the EU market players, the EU institutions adopted Regulation (EU) 2020/1503, which Italy implemented through Legislative Decree 10 March 2023 No 30, in force from 8 April 2023.
The course aims to equip students with the necessary skills to address the main challenges posed by crowdfunding cross-border transactions. For this purpose, it will address the relevant legal framework regarding crowdfunding and crowdinvesting transactions, with a focus on the European and Italian legal framework. Moreover, it will provide students with a basic knowledge of the tools needed to assess the contents of the main types of contracts used in international trades, as well as the most frequent consequences arising out of international contracts, which are also relevant for crowdfunding transactions. On the basis of the knowledge acquired, students will be finally able to successfully address the new challenges posed by crowdfunding cross-border transactions.
The course consists of 5 Modules:
1. Presentation of the course
2. An introduction to crowdfunding and crowdinvesting
3. Jurisdiction in crowdfunding transactions
4. Applicable law in crowdfunding transactions
5. Agreements on jurisdiction and applicable law in crowdfunding transactions
Learning objectives:
This course will equip students with the necessary skills to face the main challenges posed by cross-border crowdfunding transactions, an alternative source of financing of growing importance in the European and Italian market. To this end, they will learn to use the correct terminology of international contract law and become familiar with the legal institutions of private international law relevant to crowdfunding transactions.
Thanks to the engaging activities proposed, they will learn how to solve legal issues related to crowdfunding transactions in practice by applying the rules and regulations studied during the course. In other words, students will not only know the content of the rules applicable to each case, but will also be able to identify such rules in a real case scenario, as they will learn to navigate through the stratified system of legal texts adopted at national and supranational level with regard to international contracts. Lectures will focus on the practical aspects of the subject. With these legal skills, students will be able to work in international contexts, in particular for companies operating on an international scale.
Export Control and Compliance Officer
Al servizio dell'impresa nella complessità delle relazioni internazionali E.C.C.O.
Obiettivi formativi: L’obiettivo di E.C.C.O. è soprattutto quello di offrire agli studenti un approfondimento di base ad ampio spettro sulla professione dell’Export Control Manager. Il Laboratorio mira inoltre a fornire le informazioni di base sul ruolo, sul funzionamento e sulla struttura dell’Internal export compliance program nelle imprese. La figura presuppone la padronanza di un insieme complesso di norme del diritto dell’Unione europea, standard e di procedure in materia doganale e fiscale alle quali si aggiungono le specifiche competenze nel campo del diritto e delle relazioni internazionali con particolare riferimento alle contromisure d carattere commerciale e al tema attuale della sicurezza nazionale (prevenzione, gestione ed controllo dei rischi relativi a violazioni di misure restrittive ed embarghi finalizzati alla sicurezza nazionale e internazionale). In questo senso E.C.C.O fa da pendant al Laboratorio per operatore doganale europeo già attivato per gli studenti di SIE e REL e rappresenta un completamento importante dell’offerta didattica focalizzata sugli sbocchi professionali.
Dettagli a seguire
Scientific direction: prof.ssa Francesca Villata
Language: English
Duration: 20 hours
Enrolment: self-paced, unlimited subscription
Description: This course addresses the relevant legal framework for resolving conflicts of law and jurisdiction issues arising from crowdfunding cross-border transactions, as crowdfunding represents an alternative financing opportunity of growing importance within the European and Italian market. Notably, the number of cross-border transactions delivered through crowdfunding platforms are expected to drastically increase in the near future among EU market players, due to the most recent EU legislative initiatives. Hence, to boost the cross-border provision of crowdfunding services among the EU market players, the EU institutions adopted Regulation (EU) 2020/1503, which Italy implemented through Legislative Decree 10 March 2023 No 30, in force from 8 April 2023.
The course aims to equip students with the necessary skills to address the main challenges posed by crowdfunding cross-border transactions. For this purpose, it will address the relevant legal framework regarding crowdfunding and crowdinvesting transactions, with a focus on the European and Italian legal framework. Moreover, it will provide students with a basic knowledge of the tools needed to assess the contents of the main types of contracts used in international trades, as well as the most frequent consequences arising out of international contracts, which are also relevant for crowdfunding transactions. On the basis of the knowledge acquired, students will be finally able to successfully address the new challenges posed by crowdfunding cross-border transactions.
The course consists of 5 Modules:
1. Presentation of the course
2. An introduction to crowdfunding and crowdinvesting
3. Jurisdiction in crowdfunding transactions
4. Applicable law in crowdfunding transactions
5. Agreements on jurisdiction and applicable law in crowdfunding transactions
Learning objectives:
This course will equip students with the necessary skills to face the main challenges posed by cross-border crowdfunding transactions, an alternative source of financing of growing importance in the European and Italian market. To this end, they will learn to use the correct terminology of international contract law and become familiar with the legal institutions of private international law relevant to crowdfunding transactions.
Thanks to the engaging activities proposed, they will learn how to solve legal issues related to crowdfunding transactions in practice by applying the rules and regulations studied during the course. In other words, students will not only know the content of the rules applicable to each case, but will also be able to identify such rules in a real case scenario, as they will learn to navigate through the stratified system of legal texts adopted at national and supranational level with regard to international contracts. Lectures will focus on the practical aspects of the subject. With these legal skills, students will be able to work in international contexts, in particular for companies operating on an international scale.
Scientific Supervisor: Prof. Alessandro Colombo
N. hours: 20 (10 meetings)
Learning objectives: The overall objective of the course is to introduce students to research in International Relations, by focusing on different approaches. Throughout the course, students will familiarize with some of the key concepts in International Relations and with the main components of an effective research design; next, they will be presented with an overview of the most widely used qualitative and quantitative methods in International Relations and they will examine how these methods have been applied to fundamental research questions in the literature; finally, they will have the opportunity to put these concepts and methods into practice by undertaking the challenge of developing an original research proposal that reflects the structure of an academic research project. No previous knowledge of qualitative techniques and statistical analysis is required.
Dettagli a seguire
Scientific Supervisor: Prof. Alessandro Colombo
Instructors: Dr. Tiziana Corda and Dr. Martino Tognocchi
N. hours: 20 (10 meetings)
N. maximum participants: 30
Dates: 22 April - 17 June 2024
Learning objectives: The overall objective of the course is to show students how to develop an effective research design in International Relations (IR), contrasting quantitative and qualitative approaches. Throughout the course, students will familiarize with some of the key concepts of the international politics lexicon and with the main components of an effective research design; then they will learn some basic principles of statistical analysis as well as of qualitative process tracing and archival research, and see how these skills have been applied to fundamental IR research questions in the literature; finally, they will have the chance to practise these skills by participating in a collective research project, which incorporates both qualitative and quantitative research methods seen in previous classes. No previous knowledge of qualitative techniques, software of data collection, and statistical analysis is required for attending the course.
Registration: To register for the course, students are required to fill in this form before April 22, 2024. For further information, please contact the instructors via email (tiziana.corda@unimi.it; martino.tognocchi@unimi.it).
Full details and schedule in the flyer -->
Responsabile: Prof. Alessandro Vitale
Docenti: Prof. Alessandro Vitale
Numero ore: 20
Numero crediti: 3 crediti per “ulteriori attività formative” (art. 10 co.5 lett. d. D.M. 270/2004)
Iscrizione: gli interessati dovranno iscriversi (specificando il proprio corso di laurea/laurea magistrale) scrivendo all’indirizzo: alessandro.vitale@unimi.it Verranno accettate solo le prime 30 iscrizioni, entro la seconda lezione.
Modalità di riconoscimento dei crediti: partecipazione ad almeno l’80% delle lezioni e stesura di una breve relazione finale sui temi oggetto del Corso (seguiranno indicazioni più dettagliate durante il Laboratorio).
Tutti i dettagli e il calendario nella locandina a fianco / Please find all the details and schedule in the flyer -->
Date: 16 aprile – 18 giugno 2024
Responsabile: Prof. Angela Lupone
Docente: Dott. Luca Moriconi (Docente ed esperto di Diritto doganale)
N. ore: 20 (10 lezioni di 90 minuti, equivalenti a 2 ore ciascuna)
Numero massimo iscritti: 225
Crediti: 3 CFU per “crediti a scelta libera” per il Corso di REL.
Modalità di riconoscimento dei crediti: Approvazione, al termine del laboratorio, di una relazione analitica su un caso concreto o su un particolare aspetto dei temi trattati, previo accertamento della presenza ad almeno 8 incontri su 10.
Tutti i dettagli nella locandina a fianco. / All info, dates and contacts to be found in the flyer.
Obiettivi formativi: L’obiettivo di E.C.C.O. è soprattutto quello di offrire agli studenti un approfondimento di base ad ampio spettro sulla professione dell’Export Control Manager. Il Laboratorio mira inoltre a fornire le informazioni di base sul ruolo, sul funzionamento e sulla struttura dell’Internal export compliance program nelle imprese. La figura presuppone la padronanza di un insieme complesso di norme del diritto dell’Unione europea, standard e di procedure in materia doganale e fiscale alle quali si aggiungono le specifiche competenze nel campo del diritto e delle relazioni internazionali con particolare riferimento alle contromisure d carattere commerciale e al tema attuale della sicurezza nazionale (prevenzione, gestione ed controllo dei rischi relativi a violazioni di misure restrittive ed embarghi finalizzati alla sicurezza nazionale e internazionale). In questo senso E.C.C.O fa da pendant al Laboratorio per operatore doganale europeo già attivato per gli studenti di SIE e REL e rappresenta un completamento importante dell’offerta didattica focalizzata sugli sbocchi professionali.
Responsabile: Prof. Angela Lupone
Docenti: Marco Zinzani (Avvocato, Studio Padovan Milano)
Date: 6 febbraio - 16 aprile 2024
Obiettivi formativi: Gli studenti apprenderanno i concetti fondamentali dell'evoluzione storica del socialismo nell'area Medio Oriente e Nord Africa. Attraverso un lavoro di comparazione tra casi studio, nell'elaborato finale svilupperanno un'analisi critica degli elementi essenziali dell'impostazione ideologica del socialismo nell'area MENA in chiave storica.
Responsabile: Elisa Ada Giunchi
Docenti: Matteo D’Avanzo, Mauro Primavera e Sara Zanotta
Date: 19 aprile - 21 giugno 2024
Obiettivi formativi: lo scopo principale del laboratorio è quello di permettere agli studenti di approfondire la conoscenza di temi selezionati relativi agli effetti della digitalizzazione sul diritto e di rafforzare le proprie competenze digitali. Gli studenti potranno decidere autonomamente le tempistiche di completamento delle attività previste da ciascun MOOC, inclusa la verifica delle conoscenze. Al completamento delle attività di verifica previste da ciascun MOOC, gli studenti otterranno un digital badge per il loro e-portfolio.
Responsabile scientifico: prof. Francesca C. Villata
Date: Self-paced
Programme and aim: In the last years, civil society actors (e.g., voluntary organisations, Churches, Trade Unions, social movements, anti-discrimination coalitions and even private citizens) have become central in the governance of migrations and refugees. In various national contexts, they have played different roles by intermediating needs and providing services as well as by challenging unfavourable public policies. Based on case studies and theoretical discussions, the laboratory will introduce major themes characterising this evolving panorama. It will present key factors that make civil society and solidarity associations important actors for migrants and refugees, but also consider elements of the critical debate surrounding their activities. In particular, the laboratory will address questions such as the definition of civil society; the types of debordering actions of civil society; the evolution of solidarity practices in the face of recent crises; the impact of antidiscrimination juridical advocacy; the politicization of pro-migrant volunteering; the role of religious purposes and of new faith-based communities as supportive intermediaries in cities, and the improvised initiatives of private citizens during the ‘refugee crisis’.
Lecturers: Maurizio Artero; Samuele Molli
Date: 26/1/2024 – 15/3/2024
Obiettivi formativi: comunicare agli studenti in modo chiaro ed esaustivo una conoscenza approfondita dei principi, le tecniche e gli strumenti legati all’euro-progettazione e, attraverso esercitazioni pratiche in classe, fornire loro le competenze necessarie per lavorare nel mondo della euro-progettazione.
Responsabile scientifico: Prof. Davide Diverio
Docente: Dott.ssa Alessandra Bianca
Date: 8 novembre - 6 dicembre 2023
The overall objective of the course is to show students how to develop an effective research design in IR, contrasting quantitative and qualitative approaches. Throughout the course, students will familiarize with some of the key concepts of the international politics lexicon and with the main components of an effective research design; then they will learn some basic principles of statistical analysis as well as of qualitative process tracing and archival research, and see how these skills have been applied to fundamental IR research questions in the literature; finally, they will have the chance to practise these skills by participating in a collective research project, which incorporates both qualitative and quantitative research methods seen in previous classes. No previous knowledge of qualitative techniques, software of data collection, and statistical analysis is required for attending the course.
Scientific Supervisor: Prof. Alessandro Colombo
Instructors: Dr. Tiziana Corda and Dr. Martino Tognocchi
Date: 21 April - 23 June 2023
The main objective is to experience the practice of response to emergencies through an experiential workshop that combines traditional training sessions and methodology, and practical simulation exercises. Simulations are often used in humanitarian activities to test response plans, review procedures, identify gaps and inefficiencies, solve problems, and in general enhance the capacity of organizations and individuals to respond to emergencies in an effective, efficient and reliable manner.
Instructor: Prof. Mariangela Bizzarri
Date: 8 May - 5 June 2023
Progettato in ottica inter- e trans-disciplinare, il Laboratorio “Sostenibilità e sviluppo sostenibile” mira a esporre teorie e studi di caso di portata globale e contestuale. Il percorso rientra nel progetto “COMPETENZE E ABILITÀ TRASVERSALI” di questo Ateneo ed è stato studiato secondo una struttura piramidale capovolta: dall’ambiente al contesto sociale, per giungere alla persona e alle sue scelte. L’obiettivo è quello di coinvolgere in modo partecipato gli studenti da settori scientifici di ogni provenienza nello sviscerare, elaborare e riprodurre comportamenti e scelte sostenibili, tanto nel corso degli anni di studio che nel loro quotidiano e nelle loro scelte di vita e di impegno sociale e lavorativo. Il corso si compone di insegnamenti ripetibili e fissi e di insegnamenti intercambiabili con altri, diversi di anno in anno, al fine di soddisfare le più differenti aspettative e l’evoluzione del concetto di sostenibilità in un percorso che si svilupperà fino al 2030.
Docenti: Prof. Cristiana Fiamingo e Prof. Riccardo Guidetti
Date: 3 marzo - 26 maggio 2023
Obiettivi formativi: Il sistema politico ha un linguaggio proprio che prende forma nello spazio pubblico, dove la libertà d’espressione deve essere garantita se tale sistema vuole dirsi democratico. La tecnologia, la rete e in particolare i social network hanno trasformato la comunicazione politica, incidendo sulle dinamiche di costruzione del consenso, con effetti significativi sugli esiti elettorali e più in generale sulla concezione e il funzionamento della democrazia.
Il percorso propone riflessioni su questi aspetti attraverso l’analisi delle trasformazioni dell’immaginario collettivo e della cultura popolare, con particolare attenzione al campo del linguaggio cinematografico e della rappresentazione della politica nel cinema contemporaneo.
Responsabile: Prof. Roberto Cammarata
Docente: Prof. José Ramón Narváez Hernández
Date: 27 ottobre - 15 novembre 2022
While taking advantage of modern technologies at low environmental costs, the "Time to Become Digital in Law" (DIGinLaw) project raises awareness of digital demands in HE in law and fosters the creation of digital literacy and digital competence that is needed in the law labour market, thereby fostering free circulation of highly educated workers; and creating open and inclusive society of legal knowledge and open access to scientific area dealing with effects of digitalization on law and legal education. The goals of the of DIGinLaw Summer School are: a) to present the new developed methodologies of courses for e-learning to the students of undergraduate and graduate students, and to b) encourage the mobility of the students who participate to the activity. The benefits of for students who participate to the Summer School are as follows: a) acquiring knowledge on the Digital Competences for Lifelong Learning for law students, b) acquiring new knowledge on the digital technologies and their possibility to integrate this knowledge to different fields of law, c) international experience, d) enhanced e-learning courses based on student’s feedback becoming freely accessible online for further education.
Scientific Instructor: prof. Francesca C. Villata
Date: 11 July - 15 July 2022
The aim of the workshop is to provide an overview of the relation between international arbitration and EU law, identifying debated issues on this topic faced by case-law of the Court of Justice of European Union. Students will gain knowledge of the fundamentals of arbitration law and of selected juridical questions pertaining to the relation between arbitration and EU law.
Scientific Responsible: Prof. Martino Zulberti
Professors: Prof. Martino Zulberti, Prof. Jana Planavova-Latanowicz
Date: 26 April - 11 May 2022
Il laboratorio intende fornire agli studenti nuove competenze in materia di gestione e risoluzione dei conflitti ambientali, che sono in forte aumento nel nostro Paese e sono caratterizzati da un elevato grado di complessità sia perché involvono questioni (e competenze) tecniche oltre che giuridiche, sia perché hanno spesso implicazioni sociali e culturali.
Responsabili: Avv. Veronica Dini, Prof.ssa Lucia Musselli
Date: 20 aprile - 29 giugno 2022
Il laboratorio intende fornire agli studenti strumenti utili a interpretare il ruolo della Cina nelle relazioni economiche internazionali, attraverso un approccio multidisciplinare che integra prospettive politologiche, economiche e giuridiche.
Responsabili: Prof. Simone Dossi, Prof.ssa Bettina Mottura
Date: 21 aprile - 27 maggio 2022
The overall objective of this course is to show students when qualitative and quantitative methods are appropriate for an IR research question and how to engage in such research, through the analysis of some existing qualitative and quantitative works and a hands-on experience in producing original IR data.
Scientific Supervisor: Prof. Alessandro Colombo
Date: 13 May - 23 June 2022
The seminar deals with theories and empirical examples of social inequality focusing on gender and migration; it analyses the gender aspects of migration processes on national, global, and transnational scales.
Scientific Supervisor: Prof. Dr. Helma Lutz
Date: 14 February - 22 February 2022
Obiettivi formativi: scopo principale del laboratorio è fornire agli studenti gli strumenti per comprendere le dinamiche che caratterizzano lo svolgimento dei grandi negoziati nell’ambito delle maggiori organizzazioni internazionali e di conseguenza le modalità con cui prendono forma i principali accordi internazionali e stimolare la loro riflessione critica su questa tematica. Il docente vi traspone la sua esperienza di diplomatico di carriera impegnato per molti anni in importanti negoziati nel quadro delle Nazioni Unite e dell’Unione europea.
Responsabile scientifico: prof. Christian Ponti
Docenti: dott. Davide Morante, prof. Christian Ponti
Date: 17 marzo - 6 maggio
The main objective is to experience the practice of response to emergencies through an experiential workshop that combines traditional training sessions and methodology, and practical simulation exercises. Simulations are often used in humanitarian activities to test response plans, review procedures, identify gaps and inefficiencies, solve problems, and in general enhance the capacity of organizations and individuals to respond to emergencies in an effective, efficient and reliable manner.
Scientific Supervisor: Prof. Mariangela Bizzarri
Date: 1 February - 1 March 2022
Registration: a motivation statement, with an indication the course (SIE, IPLE, etc), and the exams undertaken thus far, should be sent from 20th October 2021 until 15th December 2021 (details in the programme).
The course aims to acquaint students with the necessary skills to work in the field of International Relations (IR). More specifically, the course offers an overview of the most up-to-date research methods and highlight useful skills for the job market. Finally, the course engages students in a discussion on their theses in order to suggest possible adjustments and improvements.
Il laboratorio intende fornire agli studenti strumenti utili a interpretare il ruolo della Cina nei processi di globalizzazione economica, attraverso un approccio multidisciplinare che integra prospettive politologiche, economiche e giuridiche.
Responsabili: Prof. Simone Dossi, Prof.ssa Bettina Mottura
Date: dal 12 aprile al 17 maggio
The Language Service of the University of Milan offers free Italian language courses to international students. The course is aimed for the students who need to reach the A2 level of Italian language during their stay in Milan.
Scientific Supervisor: Prof. Marina Marzia Brambilla
On the detailed presentation see Programme attached.
The main objective is to experience the practice of response to humanitarian emergencies through an experiential workshop that combines traditional training sessions and methodology and practical simulation exercises.
Scientific Supervisor: Prof. Mariangela Bizzarri
Date: 28 January-24 February 2021
Registration: submission application and motivation statement until 20 December 2020 at 1 p.m. (details in the programme)
The workshop aims to analyze the links between consumer law, contract law and European law in an increasingly “digitalized” World.
Scientific Supervisor: Prof. Sabrina Lanni
Date: 12 February - 16 April 2021
Scopo principale del laboratorio è fornire agli studenti gli strumenti per comprendere le dinamiche che caratterizzano lo svolgimento dei grandi negoziati nell’ambito delle maggiori organizzazioni internazionali e di conseguenza le modalità con cui prendono forma i principali accordi internazionali e stimolare la loro riflessione critica su questa tematica. Il docente vi traspone la sua esperienza di diplomatico di carriera impegnato per molti anni in importanti negoziati nel quadro delle Nazioni Unite e dell’Unione europea.
Responsabile scientifico: prof. Marco Pedrazzi
Date: 5 ottobre - 24 novembre
Il laboratorio intende fornire agli studenti nuove competenze in materia di gestione e risoluzione dei conflitti ambientali, che sono in forte aumento nel nostro Paese e sono caratterizzati da un elevato grado di complessità sia perché involvono questioni (e competenze) tecniche oltre che giuridiche, sia perché hanno spesso implicazioni sociali e culturali.
La capacità di gestire tali complessità è oggi fondamentale sia nel settore privato che nell’ambito della p.a., dove assume un ruolo decisivo nell’amministrazione dei beni comuni, nella pianificazione del territorio, nella tutela dell’ambiente e della salute pubblica, ma anche nei rapporti con la comunità di riferimento.
Responsabile scientifico: prof. Lucia Musselli
Date: April 16 - June 18
The course consists of three parts. The first section provides an introduction on the different methodologies inside and outside academia, highlighting the critical skills required in the job market. The second section focuses on the main quantitative and qualitative methods in IR. The third section offers some necessary tools to produce a rich, rigorous and engaging M.A. dissertation. The course invites students to discuss their research projects in the light of the knowledge acquired during the classes. Students will receive the necessary materials by email at the end of every class.
Responsabile scientifico: prof. Alessandro Colombo
Date: 16 aprile - 18 giugno 2020
Lo scopo principale del laboratorio è fornire agli studenti gli strumenti per comprendere le dinamiche che caratterizzano lo svolgimento dei grandi negoziati nell’ambito delle maggiori organizzazioni internazionali e di conseguenza le modalità con cui prendono forma i principali accordi internazionali e stimolare la loro riflessione critica su questa tematica. Il docente vi traspone la sua esperienza di diplomatico di carriera impegnato per molti anni in importanti negoziati nel quadro delle Nazioni Unite e dell’Unione europea.
Responsabile scientifico: prof. Marco Pedrazzi
Date: 27 febbraio - 24 aprile 2020
Il laboratorio ripercorrerà il processo di emersione, rivendicazione e riconoscimento dei diritti dei popoli indigeni degli ultimi decenni in America latina, evidenziandone gli aspetti storici, politico-istituzionali, economici e socio-culturali.
Docente del laboratorio: Prof.ssa Marzia Rosti
Date: 28 gennaio 2020 - 25 febbraio 2020
The Language Service of the University of Milan offers free Italian language courses to international students. The course is aimed for the students who need to reach the A2 level of Italian language during their stay in Milan.
Scientific Supervisor: Prof. Marina Marzia Brambilla
On the detailed presentation see Programme attached.
The Practice of International Emergency Response / a.a. 2019-20
The main objective is for the students to experience the practice of response to humanitarian emergencies through an experiential workshop that combines traditional training sessions and methodology and practical simulation exercises. Simulations are often used in humanitarian activities to test response plans, review procedures, identify gaps and inefficiencies, solve problems, and in general enhance the capacity of organizations and individuals to respond to emergencies in an effective, efficient and reliable manner.
Scientific supervisor: Prof. Giovanna Adinolfi
Instructor: Prof. Mariangela Bizzarri
Dates: October 7 - November 18, 2019
Detailed presentation here.
Diritto comparato dei consumi e sicurezza alimentare - Comparative Consumer Law and Food Safety / a.a. 2019-20
Il laboratorio è finalizzato ad approfondire le correlazioni tra diritto dei consumi e sicurezza alimentare nel quadro del diritto italiano e sovranazionale, con particolare riguardo all’esperienza giuridica europea. Esso presterà attenzione specifica alla comparazione tra la EU Law on Food Information to Consumers (Reg. (EU) 1169/2011), la General Food Law Regulation (Reg. (EC) 178/2002) e la Novel Foods Regulation (Reg. (EU) 2283/2015). Alcuni approfondimenti saranno dedicati allo studio del rapporto tra ‘food law’ e ‘consumer rights to adequate food’, sia in riscontro delle dinamiche giuridiche connesse al cibo come strumento di identità culturale, sia in riferimento alle implicazioni concernenti la ‘environmental sustainability’.
Docente del laboratorio: prof.ssa Sabrina Lanni
Date: 2 ottobre - 4 novembre 2019
Maggiori informazioni nella locandina.